Hoe ziet jouw werkdag eruit?
Gelukkige, liefdevolle en zelfbewuste kinderen die deze wereld een stukje beter maken, dat is de missie van KDV Zonnelicht. Voor je werkdag betekent dat onder meer dat je invulling geeft aan ons Regenboogprogramma, wat kinderen ondersteunt zich op alle gebieden te ontwikkelen. Hieronder vind je een voorbeeld van een werkdag van een pedagogisch professional Babygroep.
Benieuwd hoe jouw werkdag als pedagogisch professional Babygroep eruit ziet?
Voor elke werkdag creëer je een programma dat de kinderen uitdaagt zich op alle terreinen te ontwikkelen. Je legt op papier per ontwikkelingslaag vast welke activiteit voor welk kind aan bod zal komen en vult na afloop in hoe het verliep en waar je de volgende keer aandacht aan wilt besteden.
Voordat je de kinderen vanaf 8.00 uur ontvangt, zet je even de ramen van je lokaal open, om de dag met schone lucht en frisse energie te beginnen. Spelenderwijs stimuleer je de intellectuele ontwikkeling, bijvoorbeeld via het leren stapelen met blokken. Om 9.00 uur ga je met je twee naaste collega’s en de kleintjes op de grond zitten voor cirkeltijd; een kringritueel met liedjes, begroeting, een meditatiemoment, en het verwondermandje, dat elke dag een ander zintuig aanspreekt.
Na een fruitpauze ga je met taalkaarten aan de slag om de woordenschat van de kinderen te vergroten. Het ruimtelijk inzicht komt vandaag aan bod door samen een puzzel te maken. In de gymzaal laat je de kleintjes oefenen met klimmen en balans bewaren. Voor de hand-oogcoördinatie heb je dingen opplakken op het programma staan.
Daarna loop je even naar de kok om de dagelijkse warme maaltijd voor de kleintjes op te halen. Met je collega’s stem je af hoe laat je pauze hebt. Deze breng je door in de gemeenschappelijke ruimte, of je wandelt een rondje om de Oosterplas.
Na de middagrust is het tijd voor babymassage. Hierna combineer je lichamelijke en zintuiglijke ontwikkeling, door met de kleintjes te gaan bellenblazen en samen de bellen te bewonderen. Na het vrij spelen volgt de tweede fruit- en drinkpauze. Vervolgens ga je met de kinderen naar buiten voor een nieuwe lichamelijke en zintuiglijke activiteit: het voelen van hard en zacht. In de babytuin laat je de kinderen de konijnen Lily en Lotje even aaien.
Gedurende de dag bewaar je de rust en harmonie in de groep door steeds bij de rust in jezelf te blijven. Ook bied je de kinderen steeds gelegenheid om morele waarden in zichzelf te ontdekken en ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld elkaar helpen, samen zorgen voor een prettige, opgeruimde omgeving, en door hen te leren speelgoed samen te delen.
Als laatste activiteit gaan jullie rollen met een bal, om het intellect en de fijne motoriek aan te spreken. Je zingt nog wat liedjes en daarna mogen de kinderen vrij spelen totdat de ouders hen komen halen. Als alle kinderen zijn opgehaald, zorg je er met je collega’s voor dat het lokaal weer netjes en schoon is voor de volgende dag.